Dziś sobota , 05 października 2024 r.
 

Inwestujmy w kulturę

Rozpoczęła się kampania społeczna Narodowego Centrum Kultury pod hasłem "Kultura się liczy" w której znani publicyści, eksperci i ludzie mediów będą zachęcać do inwestowania w kulturę.

U podstaw kampanii leży wizja kultury, jako ważnej siły napędowej innowacyjności. W porównaniu do krajów Europy Zachodniej, cechujących się większą świadomością korzyści jakie można wyciągnąć z własnej kultury Polska pozostaje w tyle. Daje się zauważyć nie tylko wyraźnie niższa ilość inwestycji komercyjnych związanych z kulturą, ale przede wszystkim niska świadomość kulturalna przeciętnego Kowalskiego. W przeciwieństwie do krajów takich, jak Wielka Brytania, gdzie kultura rozumiana jest nadzwyczaj szeroko, w Polsce dominuje przekonanie, że zamyka się ona w zasadzie w obrębie teatru, muzyki i kina. Takie przekonanie ogranicza nie tylko rynek odbiorców dóbr kultury, lecz stanowi również przeszkodę dla potencjalnych inwestorów, którzy wolą pozostawić sferę kultury w gestii mecenatu państwa.

25 lutego w Instytucie Teatralnym odbyło się się spotkanie z Christopherem Lockwoodem brytyjskim ekspertem i konsultantem ds. biznesów kreatywnych. Opowiadał on o brytyjskich doświadczeniach w zakresie stymulowania rozwoju kultury i inicjatyw z tym związanych. Podzielił się on również z gośćmi swoimi obserwacjami i wskazówkami odnośnie podejmowania podobnych działań w Polsce.

Michael Dembiński, dyrektor Brytyjsko-Polskiej Izby Handlu w wywiadzie dla TOK FM mówiąc o różnicy między Wielką Brytanią a Polską użył słów:
Wkład kreatywności w polskiej gospodarce jest znacznie słabszy. Skąd taka różnica? Przecież Polacy są narodem kreatywnym, wykształconym i oczytanym! [...] wygląda na to, że Polacy dużo bardziej niż Brytyjczycy interesują się nauką i kulturą. W takim razie, dlaczego Wielka Brytania jest w stanie lepiej wykorzystać kreatywność swoich obywateli i czerpać z tego zyski?

W kampanii „Kultura się liczy” biorą udział znane postaci mediów jak Jacek Żakowski, Janina Paradowska, czy Edwin Bendyk, eksperci z Uniwersytetu Warszawskiego i Szkoły Głównej Handlowej. Przygotowywane są także kolejne spotkania z ekspertami z zakresu ekonomiki kultury.

Więcej informacji o kampanii, oraz o ekonomice polskiej kultury można znaleźć pod adresem: www.kulturasieliczy.pl


za: www.echo.szczecin.p

Odsłon: 1530
  
Projektowanie stron internetowych - Agencja Interaktywna szczecin